ΨυχοθεραπείαΕίναι το σώμα σου στη μόδα;

weRelate

Είναι το σώμα σου στη μόδα;

Ο τρόπος που αντιλαμβάνεται η μέση γυναίκα το σώμα της είναι με τις λέξεις «κιλά» και «λίπος». Οι μελέτες δείχνουν ότι πολλοί άνθρωποι, ιδίως οι γυναίκες, μετρούν την προσωπική τους αξία και εκτιμούν τον εαυτό τους βασιζόμενοι στην εμφάνιση τους. Η παγκόσμια επιρροή της Δυτικής κοινωνίας και των Media ασκεί τεράστια πίεση τόσο στις γυναίκες όσο και στους άνδρες να δείχνουν όμορφοι και να ταιριάζουν στο «ιδανικό» σώμα.

Λιμοκτονώντας για να ταιριάξουμε στα πρότυπα.

Οι επικίνδυνες, πλέον, εμμονές με την ομορφιά επιδεινώνονται από την τηλεόραση, τα περιοδικά, τις διαφημιστικές πινακίδες και την κοινωνική δικτύωση.  Βομβαρδιζόμαστε με μηνύματα και εικόνες για μία εξαιρετικά λεπτή «ιδανική» εικόνα σώματος. Είναι τόσο ριζωμένη στο μυαλό μας που γίνεται όλο και πιο οικεία σε μας. Έτσι, απομακρυνόμαστε και σχεδόν «απεχθανόμαστε» τους τύπους σώματος που βλέπουμε στην πραγματική ζωή. Πεθαίνουμε της πείνας, παρατηρούμε ατέλειες και ελαττώματα! Οι άνθρωποι επιθυμούν να ανήκουν και να «ταιριάζουν» και αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οτιδήποτε εμφανίζεται ως «κανονικός-ιδανικός» σωματότυπος από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης να δημιουργεί έναν παροξυσμό στις γυναίκες και πλέον και στους άντρες.

Τα πράγματα γίνονται δυσκολότερα με το γεγονός ότι το περιζήτητο-ιδανικό-σώμα-της-εποχής είναι αδύνατον να επιτευχθεί. Προοδεύει το σώμα μέσα στα χρόνια ή η ιστορία επαναλαμβάνεται;

Ας ρίξουμε μια ματιά στους “ιδανικούς” σωματότυπους μέσα από το πέρασμα των δεκαετιών:

 

Η δεκαετία 1940 και οι αρχές της δεκαετίας 1950 σηματοδοτούνται από τις αισθησιακές καμπύλες των κοριτσιών με πουλόβερ, γνωστά ως “pin-up girls” όπως η Sophia Loren και η Marilyn Monroe (η πεμπτουσία τoυ αμερικανικού συμβόλου του σεξ).

Στη δεκαετία του 1960έρχεται στο προσκήνιο ένα ανδρόγυνο, με επίπεδο στήθος βρετανικό μοντέλο, η Twiggy. Στη δεκαετία αυτή η αδυναμία και η ισχνότητα

έγιναν οι πιο σημαντικοί δείκτες της σωματικής ελκυστικότητας.

 

Στη δεκαετία του 1970 υπήρξε μια συνεχής έμφαση στην απώλεια βάρους και το σχήμα του σώματος. Τα Media επιδεικνύουν λεπτότερα και με όσο το δυνατό λιγότερες καμπύλες μοντέλα στις φωτογραφίες. Οι  Άγγελοι του Τσάρλι και το περιβόητο κορίτσι-αφίσα, Farrah Fawcett, είχαν τους πιο περιζήτητους σωματότυπους.

 

 

Το 1980 παραμένει το λεπτό ως ιδανικό ομορφιάς, αλλά απαιτείται μια πιο γυμνασμένη-fit ματιά. Αυτή η δεκαετία ήταν γνωστή ως η γενιά των supermodel όπως για παράδειγμα η Cindy Crawford και η Naomi Campbell. Δεν αρκεί πλέον να κάνει κάποιος μόνο δίαιτα για να ταιριάζει στο «σωστό» μέγεθος. Υπήρχε η επιπρόσθετη πίεση της άσκησης (τρέλα του aerobic ή  aerobic craze) για να επιτευχθεί η νέα γυμνασμένη εμφάνιση.

 

Στη δεκαετία του 1990 ήταν ιδανικό ένα αδύνατο σώμα με μεγάλο στήθος, όπως η Pamela Anderson  του «Baywatch». Αυτή η “Barbie”, ως ορισμός σωματότυπου, είναι ένας σχεδόν ανέφικτος συνδυασμός για τις περισσότερες δυτικές γυναίκες. Παράλληλα το λεπτό-αδύνατο σώμα, συνεχίζει να παραμένει ως ένα ισχυρό πρότυπο μέσα από το γνωστό “heroin chic” μοντέλο Kate Moss, η οποία αποτελεί την επιτομή της γωνιώδους οστικής κατασκευής με παιδική μορφή στις διαφημίσεις του Calvin Klein.

 

Πρόσφατα, στη δεκαετία του Millennium 2000, το ιδανικό σώμα είναι αυτό που μπορεί να αγοραστεί  και να «καλλιεργηθεί» με τεχνητά μέσα, όπως πλαστικές επεμβάσεις, botox κα. Στην ουσία οι γυναίκες πλέον αγοράζουν ένα άπιαστο όνειρο.

Ποιο σώμα θα είναι της «μόδας»;

Η ιστορία μας δείχνει ότι τα δυτικά πρότυπα για το ιδανικό γυναικείο σώμα εναλλάσσονται, από το αισθησιακό στο αδύνατο,  μέσα στους αιώνες. Το 2013, συνεχίζεται η τρέλα για το αδύνατο (skinny), αλλά  οι καμπύλες αντεπιτίθενται και προσπαθούν να ανοίξουν δρόμο μέσα στα πρωτοσέλιδα, όπως η Jennifer Lopez και η Kim Kardashian.

 

 

Μόνο ο χρόνος θα δείξει τι θα επικρατήσει την επόμενη δεκαετία.  Ίσως, η συνεχιζόμενη προσπάθεια των Media για εκπαίδευση της μαζικής κουλτούρας σε μία «θανατηφόρα» εμφάνιση (ανορεξικά μοντέλα), να οδηγήσει σε μία πιο υγιή και πληροφορημένη κοινωνία, όπου θα λατρεύεται η ουσιαστική φροντίδα του μοναδικού μας εαυτού που συμπεριλαμβάνει το σώμα. Ίσως απλά μπορούμε να διαλέξουμε και να δημιουργήσουμε τη δική μας μόδα!

 

 

Μαρία Σαμιώτη

ΨυχοθεραπεύτριαΟικογενειακή Θεραπεύτρια

Master Practitioner on Eating Disorders and Obesity

(όπως δημοσιεύτηκε στο www.diatrofi.gr)

Post a comment

Θέλετε να μάθετε για εμάς;